Skip to content

Facebook Meta muutused 5-10 aasta jooksul!

Facebook Meta muutused - uus logo, mis kujutab lõpmatuse märki.

Kuidas ja miks jõuti nimemuutuseni.

4 aastat peale kolmanda milleeniumi algust nägi ilmavalgust “The facebook”, millest täna ei saa üle ega ümber. Kui enne sai internetist küll infot otsida ja asju osta, siis sellist sotsialiseerumist seal polnud nagu täna. No ok, Orkut oli ju mingil ajal olemas (2004-2014. Google omanduses), aga Facebook suretas selle välja. Numbrid räägivad enda eest. Ca 2.85 miljardit igapäevast kasutajat külastab tänaseks Facebooki. Milleks siis uus nimi ja mis Facebook Meta muutused meid aastaks 2032 ees ootavad? Lühidalt – nimi Facebook ei esinda enam mõnda aega seda, millega peaasjalikult tegeletakse ehk tehnoloogiate arendamisega. Sõna Meta, tuleneb kreeka sõnast, tähendusega “kaugemale“. Mark Zuckenberg usub, et alati on midagi leiutada, võimalus jõuda kaugemale, uutesse kõrgustesse. Logo kujutab lõpmatust.

Erinevad sotsiaalmeedia ikoonid nagu Facebook ja instagram, mis koonduvad noolega näidatud uue nime ehk Meta alla.

Kui neid võita ei suuda, siis ühine!

Aja jooksul on seetõttu ostetud mitmeid konkurente nagu Instagram (2012) ja WhatsApp (2014) ning viimase, kuid vast olulisemana Oculus (2014). Põhjalikumalt süvenedes on tarkvara arendamine olnud üks kõrvalharusid juba pikemat aega. Alates 2007 käivitas Facebook tarkvaraarendajatele platvormi (Facebook Developer), pakkudes raamistikku, et need saaksid luua järjest uusi rakendusi, mis suhtlevad Facebooki põhifunktsioonidega. 2009. aastast said ettevõtted FB-s luua oma äri reklaamiks lehekülgi. Täna kulutatakse Metas juba üle 150 miljoni selleks, et koolitada inimesi, kes hakkaksid uusi, kujuteldamatuid rakendusi looma.

Et aru saada, milliseid komme on nooruke Zuckerberg nende ideede jaoks tarbinud, tuleb valmistuda korralikuks tripiks. Kui te olete valmis, siis loodan, et valisite enda jaoks õige värviga tableti. Igaljuhul paistab, et tagasiteed enam pole. Meta tuleb.

Metaverse ehk Metaversum

The Matrix filmis oli juba 1999 kasutusel kontsept virtuaalsest ruumist kuhu sai väljapool ruumi programeeritud asju sisse tuua ja kasutada ning puudutada.

Sattusin vaatama vanu The Matrix filme ja suur oli mu üllatus, isegi ärevust tekitav äratundmine õõvastus just selle sama kaadriga 1999. aasta filmist, kus Morpheus Neole maatriksit tutvustab. Virtuaalne ruum (The Construct), kuhu saab luua mistahes objekti ja selle simulatsiooni ning seda seal ruumis kasutada. Ulme! Tuleb välja, et varsti enam polegi nii mõeldamatu. Suurimad muutused ootavadki meid ees virtuaalreaalsetes ruumides füüsilise maailma kogemuse parandamises.

Facebook usub, et metaversumist saab suurim võimalus moodsale ärile pärast interneti loomist. Praegu on internetist leitavad mõningad näited tulevasest platvormist ja lühiajaliselt saavad tulevikus kasutajad kogeda metaversumit läbi 2D äppide. See tähendab, et on ülioluline jääda nende oskuste juurde, mida kasutad tänagi oma äri reklaamiks Facebookis, Instagramis, Messengeris või WhatsApp’is. Need ei kao kuhugi.

Facebook Meta muutused: 3D e-poed, Horizon Home, Worlds, Workrooms.

Tulevikus muutuvad 2D tooted 3D toodeteks. Ja neid saab osta oma “avatarile”. Näiteks võid järgmisele majandusaasta aruande koosolekule minna ninasarviku või elevandina. Psst. Kui sisened virtuaalruumi ole siis ettevaatlik, et londiga ülemusele pihta ei läheks. Imelik võib-olla endal lihtsalt.

Ehk luuakse uue nimega ökosüsteem (Horizon) asjadele, esemetele, teenustele, mida saavad sealsed kasutajad, loojad, arendajad kasutada. Jah, osta oma palgaraha eest avatarile virtuaalsed Gucci riideid! Sinna liigutakse. Paned kodus VR prillid pähe, aga pidutsed koos teiste sõpradega kusagil virtuaalruumis, Balil, New York’i ööklubis või kus iganes. Ilmselt siis, kui pileti jõuad osta.

Facebook Meta muutused Pilt illustreerimaks tulevasi kogemusi virtuaalmaailmas.

Nalju võib teha, kuid Meta eesmärk on luua süsteemid, tarkvara, aga ka muu tehnoloogia, et realistlik kohalolek virtuaalruumis tunduks päris. Üheks selle näiteks on koostöö RayBan’iga – töötada välja prillid, millesse mahuks superarvuti. Ilmselt oluliselt võimsamad kui Google Glasses olid. See koos tarkade anduritega loeks siis eeskätt sinu nägu ja näoilmeid. Kui sa oled endale koosolekuks elevandi avatari ostnud, siis saavad kõik teada, kuidas elevant päriselt naeratab. Või püütakse anduritega lugeda, ütleme, käelihastelt infot ja see siis tõlgendada virtuaalsesse keskkonda. See on Meta eesmärk, arendada uusi tehnoloogiaid, mida seni pole veel nähtud.

Tänu VR ja AR (Augmented reality – liitreaalsus) prillidele pole sul siis enam vaja arvutit, hiirt, klaviatuuri. Need on nüüd virtuaalsed, sinu ees, kasutatavad nii nagu päris füüsiliste asjade puhul. Saad trükkida ja hiirt liigutada või laua pealt haarata pastaka ja kirjutada samaaegselt. Või teed trenni oma kodus, aga virtuaalse treeneriga. Siin samas seisab, suhtleb sinuga, juhendab. See loob hoopis uued kujutluspildid. Ka selle kallal töö käib, uskuge, käib.

Privaatsus ja turvalisus.

Et jõuda metaversumini tuleb enne mitmes tehnoloogiavaldkonnas olulisi läbimurdeid saavudada. Ekraanid, heli, sisend, puutetundlikkus, käe ja silma jälgimine, segatud reaalsus,  andurid, graafika, arvuti “nägemine”, avatarid, tajuteadus, AI (tehisintellekt) ja palju veel. 

Tavaliselt on regulatsioonid justkui kulli mänginud uute tehnoloogiate arendustega. Privaatsusreeglid jõuavad liiga hilja jms. Arendajad aga ei saa või pigem ei taha oodata selliste venivate otsuste taga. Metas tegeletakse sellega juba praegu, et luua reeglistik algusest peale, mitte siis kui see valmis on. Selle toimimiseks on neil ka omad punktid, mida jälgitakse “vastutustundliku innovatsiooni printsiipide” järgi (ARIA):

  • Never surprise people – olla läbinähtav selles osas KUIDAS asjad töötavad, milliseid andmeid kogutakse ja kuidas neid kasutatakse. Samuti, et anda inimestele lihtsasti kasutatavaid juhiseid privaatsuse haldamiseks, samuti vanemliku järelvalve soovitusi. Räägitakse ekspertidega väljaspoolt Facebooki. Välised uuringud jne. Nt VR seadmete kasutamise tagajärgede uuringud.  
  • Provide controls that matter -et oleks selgelt arusaada, mida inimene ise kontrollida saab.
  • Consider everyone – Koostöö projekt, et inimõigused ja tsiviilõigused oleks algusest peale tagatud. 
  • Put people first – Metaversumit ei ehita ettevõte enda jaoks vaid “asjade jaoks, mida seal kasutada saab”

Facebook Meta muutused 5-10 aasta jooksul

Metaverse on uus peatükk internetis. Meta on firma, mis ehitab tehnoloogiat, millega ühendada inimesi, mitte enam ainult sotsiaalmeedia platvorm nimega Facebook. Uus universum, pärast internetti. Universum, mis lubab kasutajal jagada kohalolekut. Kui sina oled Pariisis ja näed midagi ägedat, saad oma sõbra ka sinna “viia” ning AR/VR suudab sellele inimesele luua täpselt selle ümbruse, milles ka sina oled. Võimalused on kindlasti paljudele veel kujuteldamatud. Õnneks on antud 5-10 aastat aega asjaga kohaneda. 

Jätkatakse seni olemasolevate platvormide arendamisega öeldes, et need jäävad alati oluliseks. Kuid praegune brand on nii tugevalt teatud vaid ühe toote (Facebook) järgi ja see ei hõlma enam justkui seda, millega tegeletakse juba täna (tehnoloogiate arendamine metaversumi jaoks) rääkimata tulevikus. 

Seetõttu loodetaksegi, et Facebooki nähakse tulevikus kui üht metaversumi ettevõtet teiste seas. Äpid ja brändid ei muutu, see jääb eraldiseisvaks osaks uue nimega ettevõttest. Teise osana arendatakse tehnoloogiat ja uus brändi nimi on Meta. Järk-järgult tullakse toodetes välja uue brändiga, et see inimestes kinnistuks, aga ka, et mõistetaks, mille jaoks nad seda teevad – endiselt on missioon ühendada inimesi läbi sotsiaalsete äppide, kuid nüüd luua ka tehnoloogiat ja arendusi uue metaversumi jaoks.

Mina olen sotsiaalmeedias igapäev, aga kui see ajas sul ka juhtme kokku, siis ära muretse, aega harjumiseks on küll ja veel. Nii, et kuna Facebook ja selle funktsioonid kuhugi ei kao, siis on paslik teha üks audit Sinu sotsiaalmeedia kanalitele, kas pole?

Allikas: https://www.youtube.com/watch?v=Uvufun6xer8
Artikkel refereeritud Facebook Connect 2021 esitatud video järgi – Jah, ma vaatasin selle peaaegu 1,5h konverentsi otsast lõpuni, et sina ei peaks. Palun väga!