Skip to content
Avaleht » Sotsiaalmeedia spetsialist – Kes see veel on?

Sotsiaalmeedia spetsialist – Kes see veel on?

Roland Kivitare on sotsiaalmeedia spetsialist, kes teab kuidas Facebooki ja Instagrami reklaame teha

Enamike inimeste jaoks on sotsiaalmeedia midagi, milles lahutada meelt, suhelda inimestega. Igaüks saab seal avaldada oma arvamusi ja mõtteid teemadest, mis neile enim korda lähevad. Sarnaselt mõtlejad koonduvad gruppidesse. Või jälgivad koos teistega põnevate isikute, firmade kanaleid või üritusi. Kuniks see on tasuta. Seega, kui see on meelelahutuseks, siis “sotsiaalmeedia spetsialist” tundub nagu mingi väljamõeldud amet? Minu jaoks kindlasti mitte.

Sotsiaalmeedia spetsialist – digiturunduse uusim amet

Sotsiaalmeedia spetsialist ühendab ettevõtte ja isiku sotsiaalmeedia kanalite kattuvuse.
Photo credit: Intersection Digital at Visualhunt.com

Eestis kasutab sotsiaalmeediat ligi kolmveerand rahavastikust (täpsemalt 986 000 inimest – allikas: Milos Reklaam kokkuvõte digiuuring 2021 aastal). On ilmselge, et igal sotsiaalmeedia platvormi külastaval inimesel on omad soovid, unistused, vajadused. Sama portaali eestvedaja Brit Mesipuu värskeimast eestlaste sotsiaalmeedia kasutus 2023 aasta uuringust selgus, et endiselt enamikul eestlastest olemas Facebooki konto, populaarsuselt teisel kohal oli Instagram ning kolmandal kohal Youtube. Ajatu ettevõtete küsimus: “Kust leida uusi kliente?” – on vastatud! Nüüd jääb järele küsimus – “Kuidas”?

Tegelikult on parem küsimus, et kes peaks ettevõtte sotsiaalmeediaga tegelema? Vastus ongi, et kas palgata selleks spetsialist või koolitada selleks olemasolevad töötajad. Igaljuhul on parim selleks inimene, kes tunneb sinu äri. Kui palgata lihtsalt keegi appi ilma talle oma äri selgitamata ei tule pikaajaliselt sellest midagi välja. Või on kasu hetkeline tänu makstud reklaamidele. Kui saab selgeks, kes hakkab ettevõtte sotsiaalmeediat haldama, siis on hea liikuda edasi “Kuidas” küsimuse juurde.

Sotsiaalmeedia turunduse strateegia

Üks asi on sotsiaalmeedia haldus. Teine asi aga strateegia loomine. Eesmärkide seadmine ja nende vastavusse viimine kogu ettevõtte digiprofiilis. Sisuturundus võib üsna kiiresti mahult väga suureks kasvada. Eriti, kui avastad, et ainult 4x nädalas postitamisest ei piisa. Ning siis, kui tahad kogu suures vir-varris olla alati nähtaval. Kõigile see ei sobi. Vaadata on alati lihtne. Sisu loomine ei ole alati kerge. Eriti, kui sa seda ette ei planeeri. Seega sotsiaalmeedia strateegia puhul peab mõtlema, milline on eesmärk ja millised on võimalused neid teostada? Mobiil on enamikul taskus ja tegelikult saab sellega palju ära teha.

Võid väga kiiresti avastada, et see maht käib üle jõu. Alguses ongi lihtne, teed pildi, postitad. Teed video, postitad. Siis näed, et oled arenenud, soovid rohkem pakkuda, vajad ägedamat disaini, aga sa pole ju kujundaja. Sama info võiks sul ka veebis olla, e-mailis võiks see info ka hästi kirjutatud olla. Siis on vaja häid tekstikirjutaja oskuseid. Kui sul on selline töötaja olemas, siis väärtusta teda. Kui pole, vajad sotsiaalmeedia eksperdi abi, et koostada strateegia ja muu tegevuskava selle ellu viimiseks.

Selgita välja, kes on sinu kliendid?

Kui tellid minult sotsiaalmeedia turundus teenuse, siis tahan ma teada, kes on sinu klient. Ujume vales suunas, kui me ei tea, kes on sinu klient, mida ta kuulab ja mis talle huvi pakub. Sa kõnetad neid vale sõnumiga, mis tähendab, et sa ei kõneta neid üldse. Kui sa oled juba tegutsev ettevõte, siis me küsime sinu kliendilt, mida ta soovib sinult sotsmeedias näha. Päriselt, küsime! Ta vastab hea meelega, kui küsime otse, mitte Facebooki seinal. Võib-olla on see info sinu meeskonnast? Sellest, kuidas sa oma tooteid veõi teenuseid valmistad või serveerid. Samas mõtle, et Red Bull ei räägi oma sotsiaalmeedia voos üldse tootest vaid elustiilist. Viime läbi kliendi intervjuud, et sinu kliendi elustiil teada saada.

Sotsiaalmeedia strateegia loomine

Kõige pealt on meil vaja teada, mida on vaja saavutada? Rohkem kliente? Suuremad müügid? Kordusostud? Webinaridel osalemised? Siis on sellele juurde mõistlik lisada mõõdikud. Et oleks selge pilt peale kampaaniat, kas kõik õnnestus või mitte. Nüüd võtame ühe eesmärgi ja hakkame selle nimel tegutsema! Olles valmis ka muutusteks. Esialgu võivad olla liiga kõrged eesmärgid. Või hoopis liiga madalad? Lõpetuseks võiks teada, millistes kanalites tahame tegutseda? Jällegi jõuame sinna, et kes või milline on meie klient. Digiturundaja minus, ütleb, et lisaks populaarsetele sotsiaalmeedia kanalitele on ka SEO kodulehe optimeerimine äärmiselt oluline. Aga jätkame sotsiaalmeediaga.

Strateegia järgi tegutsemine

Teeme strateegia juurde tegevuskava. Kui soovid neid ise teha, siis loo postitusi, aga ära piirdu vaid pildiga. Loo video postitusi, loo Reel’se või tik-tokke, kui sinu kasutajad on selle platvormi kasutajad. Ehk mõelda tuleb sellele, kuna on sinu kasutajad online keskkonnas. Millise sõnumiga neid tabada ning millise visuaaliga. Kas sama visuaali muutes on võimalik kõigis kanalites olla esil? Kas piisab vaid postitamisest Facebooki, Instagrami või aitab ka e-maili turundus? Aga Google äriprofiil? Ka seal on võimalik postitada ja uudiseid jagada. Lõpuks näeb see välja nii, et sul on idee, siis igale platvormile loodud visuaalid ja tekst ning siis need omakorda kohandatud eri platvormidele.

Analüüs

Näeme palju vaeva, aga see ei levi! Üks levib, teine mitte? Miks? Tulebki analüüsida, et mis valesti läks. Kas üldse läks? Võib-olla polnud lihtsalt õige aeg. Sotsiaalmeedia platvormid võimaldavad testida. Eriti reklaame. Ja alles siis saab teada, mis toimib päriselt ning mis mitte. Ehk keegi ei ütle, et sotsiaalmeedias tuleb valmis olla nö raha kaotamiseks. Sama kehtib ka makstud reklaamide puhul. 100% õnnestumise protsent on ulmeline mõelda. Miks? Sest analüüs ja testimine näitavad meile kätte õige publiku suuna. Järjepidevalt vaeva nähes (ja raha kulutades) täiustub publiku suurus, kvaliteet ja sama tempoga täiustuvad ka sõnumid, visuaalid. Sellest ei pääse. Vaid ühte kampaaniat aastas teha ei ole mõtet. See on suurim raha kulutamine, sest sul pole millegagi seda kõrvutada.

Mis on sotsiaalmeedia spetsialisti palk?

Selle tohutu digiturunduse potentsiaali kätte saamine pole loomulikult tasuta! Sotsiaalmeedia haldusele kulub vähemalt samapalju aega kui inimesel, kes parasjagu näiteks kassivideosid vaatab. Jah, see on väga palju. Sisu peab olema hästi sõnastatud ja selgete sõnumitega. Reklaami ostmine ja korduv sihtimine ehk retargeting vajab oskusi. Aeg on raha ja raha on tavaliselt alati puudu peab tegema raha. Ettevõtja asi on mõelda, kas maksta oma töötajatele sotsiaalmeedia haldusega tegelemisest lisatasu plus maksud ehk koolitada ettevõtte seest see inimene või palgata sotsiaalmeedia haldaja, mis ei pruugi arvestades mahtu olla soodsam.

Töötasu sõltub, nagu mainisin, selle mahust. Väiksemate tööampsude puhul saab hakkama 50€-70€ tunnitasuga. Suuremamahuliste tööde kõrval, mis hõlmavad mitme kanali haldust saab arvestada ka fikseeritud kuutasu põhist arveldamist kanali kohta. Näiteks Facebook ja Instagram sisuhaldus al. 350€/kuu (enamasti selline 4-5 postitust kuus koos visuaalide disainiga), Facebook reklaam kampaania tegemine summas al. 350€/kuu (lisandub kampaania eelarve). Kuid 4-5 postitust kuus toimib vaid vähestel. Mida suurem on sinu valdkonnas konkurents seda rohkem pead sotsmeedias toimetama.

Peab looma videosisu. Et ühendada sinu brändi ideed, tooted ja teenused populaarsete trendidega ei ole tihti lihtne. Üks asi on filmimine, teine asi ka montaaž. Muidugi on võimalus kasutada ka influentsereid. Kuid nende valimisel tuleb teha korralik eeltöö. Vastasel juhul raiskad tooteid, annad teenuseid tasuta ära ja kaotad kõige väärtuslikuma – aja, mida sa kunagi tagasi ei saa.

Igaühele oma sotsmeedia spetsialist?

Kui ettevõtja loob tarbijatele väärtust läbi oma toodete ja teenuste, siis peakski ta just sellele pühenduma, et pakutav oleks maksimaalselt hea. Aega, mida meist keegi tagasi ei saa tuleks ju kasutada sedasi, et sellest saaks luua rohkem väärtust. Selmet on mõistlik jätta kingsepale kingaparandus ja IT inimesele programmide koostamine. Ning las digiturunduse spetsialist hoolitseb sinu digikanalite eest. Võta minuga ühendust kohe kui tunned, et tahad oma sotsiaalmeedia turunduse korda teha. Mina pakun sellele lisaks ka veebihaldust ja natuke abi ka SEO ning Google kontode halduses (tunni või kuutasupõhiselt). Tavaliselt eelneb koostööle põhjalik intervjuu (tasuline) ja minupoolne pakkumine. Väga põnev on ka e-maili turundus, mis ei ole surnud ja ei sure ka kindlasti kunagi, öelgu seda kes tahes.

*Summad on näitlikud ja võivad varieeruda sõltuvalt töömahust ja kanalist. Summadele lisandub käibemaks 20%.

Share this post on social!